Vandaag gaan we op
weg naar de grote stad …. San Francisco !
Nu laten we al het natuurgeweld achter ons en gaan via San Francisco
langs de kust afzakken naar Los Angeles. Het weer valt ondanks de
voorspellingen , koud en winderig , reuze mee en het is zonnig en in de stad
echt terrasjes weer, naar schatting zo’n 21 tot 23 graden. We hadden een jas aan maar dat was te warm.
Maar even bij het begin beginnen, na een uitgebreid ontbijt met warme wafels en
de nodige geroosterde boterhammetjes vertrokken in westelijke richting naar de
kust toe. We hebben Truus (onze navi) wat rust gegund en hebben een route
uitgestippeld langs de vele meren in deze omgeving. Hoewel er op de kaart een
rechte weg staat, hebben we zeker 2 uur bergwegen gereden met de nodige
hairpins en dips.
Onderweg nog de nodige foto’s gemaakt van vooral al die echt
typische Amerikaanse dingetjes.
.jpg)
Hoe dichter we bij SF komen hoe drukker het verkeer en
uiteindelijk via de highway SF binnen gereden.
Deze highway telt op sommige stukken meer dan tien rijbanen en het is een
wirwar van afslagen en opritten, het “keep your lane” principe werkt echt perfect.
Wil je wisselen van baan dan krijg je de ruimte, moet er geritst worden, dan
gebeurd dat op de wijze van de postbus 51 spotjes. Er is geen bestuurder die
het in z’n hoofd halt om door te drukken, voorrang te nemen, te plakken of maar
boos te kijken ! Terwijl het net zo druk is als op de A 10 in de pits.
De kruisingen welke niet door verkeerslichten worden geregeld zijn “4 way stop”. Gewoon een gelijkwaardige kruising met vier stopstrepen. Hier is het principe dat iedereen verplicht moet stoppen, degene die het eerst stilstaat voor de stopstreep ook het eerste mag optrekken om zijn weg te vervolgen, gevolgd door nr.2, nr.3, en nr.4. Staan er auto’s achter je dan schuiven die automatisch steeds een plaatsje op richting de stopstreep. Dus niet rechts heeft voorrang, doorgaand verkeer heeft voorrang op afslaand verkeer, gewoon netjes op je beurt wachten en je mag altijd als het je beurt is, hoffelijk, vriendelijk en veilig verkeersgedrag van jong en oud. Wat dit betreft kunnen ze er in Nederland nog wat van leren.
De kruisingen welke niet door verkeerslichten worden geregeld zijn “4 way stop”. Gewoon een gelijkwaardige kruising met vier stopstrepen. Hier is het principe dat iedereen verplicht moet stoppen, degene die het eerst stilstaat voor de stopstreep ook het eerste mag optrekken om zijn weg te vervolgen, gevolgd door nr.2, nr.3, en nr.4. Staan er auto’s achter je dan schuiven die automatisch steeds een plaatsje op richting de stopstreep. Dus niet rechts heeft voorrang, doorgaand verkeer heeft voorrang op afslaand verkeer, gewoon netjes op je beurt wachten en je mag altijd als het je beurt is, hoffelijk, vriendelijk en veilig verkeersgedrag van jong en oud. Wat dit betreft kunnen ze er in Nederland nog wat van leren.
Dwars door de stad gereden over een gigantische brug met 2 verdiepingen van zes rijstroken naar
het schiereiland, het bruisend hart van SF, overgestoken. Op de brug kreeg
Cathy visioenen dat deze brug eerder was ingestort tijdens een aardbeving en
dat alle auto’s op het onderste wegdeel werden verpletterd, je kunt wel raden
waar we reden. Onze Truus loodste ons feilloos naar het hotel. Vrij parkeren op
de binnenplaats en in de kelder en ondanks de afgebladderde voordeur een mooie
ruime, nette kamer van alle gemakken voorzien.
‘s Middags nog even de stad ingereden om wat te winkelen en een broodje
te eten. Bij terugkomst in het hotel bleek de garage vol te zijn, we moesten keren om er weer uit te komen maar
de garage was erg nauw. Peter reed achteruit en vroeg Cathy staat daar een
paal? Cathy antwoordde “Ja er staat een paal” en toen reed Peter er tegen aan.
Jammer maar helaas, maar zien wat de verhuurder er van zegt. ‘s Avonds de
omgeving van het hotel verkend en gegeten bij de Vietnamees en boven
verwachting lekker gegeten. Morgen wordt een excursie dag dus niet te laat naar
bed !!
Vandaag gereden: 372 km
Geen opmerkingen:
Een reactie posten